Hej!
 
Nu i helgen har jag lyckats få ihop en del julgodis! Det är både kul att göra flera olika sorter och så smakar det ju gott också! 
Jag blev inspirerad av senaste numret av Buffé, så recepten kommer huvudsakligen från Ica.
 
Godisbaket inleddes med Julfudge med saffran och pistage och medan smeten kokade (tog ganska lång tid) så gjorde jag Glöggjulgodis vilket gick snabbt och var relativt enkelt att göra! Blev supergott också, så dem ska jag göra fler av! Glöggjulgodisarna toppades med pistage-, pecan och hasselnötter samt vit choklad för lite olika smakupplevelser.
 
Här kommer en bild på de färdiga produkterna:
 
Ser smaskigt ut, va?
 
Därefter fortsatte jag med Jordnötspraliner! Detta var också ett hyffsat enkelt recept att göra, men som krävde lite pill och lite tålamod.
Det som tog tid var momentet med att få chokladklädda formar (som skulle göras två gånger). Jag penslade inte formarna, utan hällde i choklad, snurrade formen så att chokladen täckte allt och hällde sedan ut den resterande choklade. Gick lika bra det!
Jag insåg även att smält, vit choklad är ganska tjock och trögflytande. Den är därför inte så lätt att ringla, om man inte har orken att använda en spritz. Mina jordnötspraliner fick därför en vit choklad-plupp på sig istället!
Supergoda och rekommenderas!
 
Bilder på dessa:
 
När formarna tas av blir pralinerna väldigt fina
 
Näst på tur var Saffransbiscotti med Vit Choklad
Jag har gjort saffransbiscotti några gånger tidigare år, men så hittade jag detta recept och la till vit choklad.
Som ni ser, om ni följer länken, så ska det även vara tranbär i enligt receptet. Men, jag valde att skippa detta då sambon inte gillar tranbär och de var slut i affären ;-)
 
Bilder!
Där fick jag användning för kakburken också ;-)
 
Sist gjorde vi knäck!
Här säger alla recept olika gällande ingredienser, tid, temperatur etc. 
Men, det jag har kommit fram till är att det bästa att köra på är:
2dl socker
2dl grädde
2dl ljus sirap
 
Detta kokas livligt tills temperaturen når 120-125 grader, ju högre temperatur ju fastare blir kolan. Hur lång tid detta tar beror på hur stor kastrull du har, så håll koll! 
 
Generellt gäller: 
120-125 grader för knäck- och kolasmet (125 grader rekommenderas om man ska göra knäckklubbor, annars bör man ligga runt 122-123 grader)
140-145 grader för hårda kolor
160 grader för karamell
 
När smeten kokat klart rör man i 1msk margarin och 3msk hackad, skållad mandel för traditionell knäck.
Alternativt kan man ha i:
1tsk pepparkakskrydda för pepparkaksknäck, eller 
1pkt saffran för saffransknäck, eller
15st turkisk peppar-karameller som krossats i mortel för lakritsknäck
 
Knäck!
 
 
Sådär! Det sammanfattar helgens julbak!
Nästa helg blir det vörtbröd och lussekatter, med en hel del tips för att få den bästa lussebullen, så håll utkik!
Baka, Biscotti, Choklad, Fudge, Glögg, Godis, Hasselnöt, Jordnöt, Jordnötssmör, Julgodis, Knäck, Linköping, Mandel, Nötter, Pecan, Pistage, Praliner, Saffran, Saffransbiscotti, Skorpa, Sötmandel, fika, julbak,

Kommentera

Publiceras ej