Första fiket som får åka på en försöksrecension är Chocolat på Storgatan 54!
 
Miljö
Chocolat ser inte så mycket ut utifrån. Men, när man kommer in så öppnar det upp sig och det är större än man tror. Själva fikadelen och kassan med servering är avskiljt, som två avdelningar, med en stor öppen ingång.
Färgsättningen är neutral, men golvet och en fondvägg kryddar till det och det ser riktigt trevligt ut!
Pianomusik med lite jazzinfluenser spelades i högtalarna på medelhögnivå. Var väldigt få inne i caféet när jag var där, så var nästan lite för högt.
 
Utöver servering har de en lite mindre försäljning av té, kaffe, praliner, macarons m.m. och de har även chokladprovning för 420:-/person.
 
Serveringen och entrén
 
Fikadelen
 
Utbud
Chocolat är ett av få (det enda?) caféer i Linköping som erbjuder macaroons, så såklart köpte jag mig en sådan! De hade även en hel del praliner och lite lättare mackor som man kan förvänta sig på ett café.
De erbjuder många sorters kaffe, men menyn var inte helt tydlig. I min värld är "macchiato" och "latte" två namn för samma ting, men dessa fanns båda två på menyn. De fanns även vissa bokstäver utsatta efter drycken som jag inte var helt klar med vad de betydde. 
Jag frågade inte, men tycker inte att en dryckesmeny ska behöva en förklaring.
 
Fikat 
Jag tog, som vanligt, en svart kaffe. Jag tycker att detta visar större smakskillnader mellan caféer än vad en latte gör. 
Kaffet serverades i en fin, neutral, kopp i standardstorlek, men som inte var så välfylld. Tyvärr var kaffet alldeles för syrligt för min smak (sambon instämde).
Macaronen tog jag i hallonsmak (fick den rekomenderad när jag frågade vilken biträdet föredrog). God och med bra konsistens, lite åt det sötare hållet (vilket man kan förvänta sig av hallonsmak) men med naturlig smak.
 
Priser
Kaffe 27:-
Stor Latte 37:-
Macaron 18:-
 
Betyg
Miljön får 5/5 plus i kanten för chokladprovning och försälning
Utbudet får 3,5/5 (den krångliga kaffemenyn drar ner betyget, men macaronsen får upp det lite)
Fikat får 3/5
Priserna får 4/5 då jag tycker de är mycket rimliga!
 
Totalt: 4/5 får Chocolat!
Café, Chocolat, Linköping, Macaron, Macarons, Recension, fika,

3 kommentarer

Nina

23 Oct 2013 08:42

Åh vad glad jag är att jag råkade stöta på din blogg! Älskar att fika! Nu blir det chocolat nästa gång;)

Svar: Vad kul! :)
Lizoja

Baristan

14 Apr 2014 16:41

En Caffe Latte och en Latte Macchiato är inte samma sak. En Caffe Latte är en dubbel espresso med latteskummad mjölk, en Latte Macchiato är en latteskummad mjölk befläckad med en enkel espresso. Dvs mindre kaffesmak. Det ser ut på bilden som att du fått en Americano serverad, dvs en dubbel espresso extraherad ner i hett vatten. På chocolat ska man dricka dropcoffee, en handbryggd kopp som smakar gudomligt.

Svar: Jag drack en vanlig kaffe och om du läst mina andra inlägg, framförallt detta: http://fikalkpg.blogg.se/2013/october/kaffeskola.html, så har jag blivit uppmärksammad på att det inte är samma sak, tagit reda på alla olika sorter och presenterat dessa.Du kallar dig själv "Baristan", men ingenstans har jag sett att en Caffe Latte ska bestå av en dubbel espresso. Är nog en annan lära du har isf.
Tack för att du läser och jag får prova dropcoffee nästa gång jag är där!
Lizoja

Baristan

22 Jul 2014 09:37

Dels har du http://www.arlafoodservice.se/utbildning/baristasidor1/kaffekulturen/ordlista-om-kaffe/ eller varför inte http://www.kaffegrossisten.dk/espressovarianter.htm
sen jämför jag självklart enligt branschpraxis, en latte macchiato serveras alltid i stort glas då blir självklart jämförelsen med en latte i stort glas och då har man alltid dubbla shots om det är en latte.

Du kan ju även räkna på det baklänges, om man ska enligt ditt recept ha 1/4 espresso och 3/4 skummad mjölk och en stor latte innehåller 25 cl så bör den enligt ditt recept ha 6,25 cl vilket är mer än de maximalt 6 cl en dubbel espresso ska innehålla. Ska man följa ditt recept och ha en enkel espresso så kommer koppen landa på 12 cl vilket är mindre än en cappuccino som ska vara 15 cl.
Wikipedia har inte alltid rätt...

Kommentera

Publiceras ej